1 november 2013

Galopp, galopp, galopp!

Träning igår :) Jag var laddad och sugen, för Baltazar har ju varit så fin senaste veckorna. Bestämde mig för att ta med kameran och filma - inspirerad som jag var efter att ha tittat på film under eftermiddagen och efter det som Sophie filmade förra träningspasset.
Det blev en nyttig lektion, kan man väl säga.. hmm..

Tycker att det är ganska pinsamt egentligen, men berättar ändå för att det inte ska bli så stor sak i min hjärna... Saken är den att jag till och från har problem med vänster galopp. Ja, ni som känner mig och läst bloggen ett tag känner säkert till det redan... Saken är den att varken Sophie eller Eija-Leena har samma problem = jag känner att det är "mitt fel" och att jag "inte kan". Igår ställdes allt på sin spets igen för jag kunde inte ens hålla vänster galopp på en hel långsida. Antingen så  bryter han av till trav - eller så byter han galopp. Ja vet, det låter inte klokt och just därför känns det så dumt, skumt och lite pinsamt att det inte fungerar. Jag menar... "alla" kan väl galoppera runt fyrkanten. Vad är problemet, liksom...
Väldigt svettig Baltazar efter träning!
Hur som helst... vi nötte på galoppen, galoppen och galoppen... och pratade igenom vad det kan vara som gör att det blir så här. Vi kom bland annat fram till det här:
  • Jag förväntar mig att bara kunna "åka med" i galoppen, men det fungerar inte längre eftersom jag ställer högre krav på form, energi osv. Jag måste nu lära mig att "rida" galoppen i varje steg - precis som jag börjar göra i traven.
  • Baltazar har kommit på att jag mer "åker" än "rider" i vänster galopp och därför lätt kan komma undan jobbet. Jag vågar inte heller riktigt säga till honom - eftersom det är i vänster galopp han har busat/bockat med mig rejält några gånger.
Som vanligt på träningarna så ger sig inte Sophie förrän jag gör som hon säger, hihi....   Steg ett var att få igång galoppen ordentligt och få Bazze att lyssna på skänklarna. Ju fler varv vi "for runt" - desto mer vågade jag säga till honom att skärpa sig. Även om jag inte är riktigt så tuff som jag borde ännu, så kände jag att jag kunde kicka till med skänkeln och peta med spöet utan att vara rädd för att han skulle bocka iväg med mig. Och efter flera varv i en...öhh, ska vi kalla det "fräsch" galopp med huvudet rakt upp.... så kunde jag till och med sjunka ner på rumpan och försöka börja jobba honom i någon slags form. Det där med formen gick väl inget vidare...  men det kommer... :)
Nu övar vi vidare...
Har inte vågat titta på filmen ännu, men ska göra det i eftermiddag. Kanske, kanske vågar jag låta er se en snutt av eländet också... Hehe...

I övrigt nöjd med träningen och hur samarbetsvillig Baltazar känns. Ja, är faktiskt nöjd även med galoppen (även om det nog såg hemskt ut) - men det känns så jäkla skönt att äntligen ta tag i den och börja får ordning på det hela. Och det kan ni vara säkra på att jag ska! Få ordning på den alltså... :)

Veckans läxa - Jobba på vänster galopp!
Vinterns projekt - lära mig RIDA i galoppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar