2 maj 2013

Träning utomhus

Idag kunde vi för första gången i år ha träningen utomhus. Underbart!

Vi hade bestämt att Sophie skulle rida Baltazar idag. Det var ett tag sedan och jag vill att hon rider honom ganska ofta så att han behåller sina kunskaper och att han kan fortsätta vara den läromästare han är för mig. Jag har en känsla av att han ganska snabbt skulle bli bekväm om bara jag red honom och inte göra mer än det han precis behöver, hihi...
Sophie på finaste killen!

Idag fick Sophie jobba mycket med att få honom rakriktad. Få se nu om jag kommer ihåg rätt vad hon sa... I höger varv så vill han inte ta stöd "ärligt" utan försöker skjuta över ryttaren till vänster. I samband med det så blir han stum i tygeln och skjuter gärna ut rumpan åt vänster. Tror det var så det var... För det mesta såg det fint ut, men ibland slog han upp med huvudet för att smita undan. Sophie är ju dock en fena på att enkelt (ja, det ser i alla fall enkelt ut) lotsa tillbaka honom in i rätt jobb. Han tyckte det var jättejobbigt - men duktig som han är så kämpade han på superfint tycker jag. Som vanligt är det jättekul att se honom när Sophie rider. Blir så imponerad av min fina häst och allt han kan :)
Vill inte!

Jag red en stund på slutet och då var han mjuk som smör, jag lovar... Ställa lite hit och ställa lite dit.. en dutt med skänkeln och flytta undan... Härligt, härligt!
Jag red igenom LC:2 (eftersom jag haft problem med vänster galoppen där) och det fick faktiskt helt ok trots att jag mest bara hoppade upp och red. Ena gången gick vänsterfattningen toppen och andra gången så gick den... men inte mer än så ;)


När jag nattat Baltazar så passade på att titta lite på Jenny och Tom. Han gick jättefint idag och hon berättade efteråt att hon fått rida Msv C:1. Kul!
Jenny på Tom - och Sophie med huvudet på sned ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar