30 mars 2013

Tävlingen!

Det är väl ingen som har missat att det var tävling igår, så som jag har tjatat om den. Haha.. :) För er som orkar läsa kommer här ett lååång inlägg om gårdagens tävlingsdag. Den gick av stapeln på Heda ridklubb i Linköping.

Det var i alla fall jättekul att äntligen få komma iväg - och ännu roligare att allt flöt på så bra och att det dessutom blev fina resultat. Det hade jag inte riktigt vågat tro innan. Jag hade turen att ha med mig Sussie som hästskötare och det var väldigt skönt, för hon har full koll på hur det funkar på tävlingar. Vad man gör när man kommer dit, när man bör plocka ut hästen, hur dags vi skulle gå upp till tävlingsbanan osv... Jag hade varit betydligt mer förvirrad utan henne kan jag lova. Tack snälla Sussie för att du följde med :) och tack för fniss kring gummityglar och spön, hihi...

Skönt att rida fram lite ute i solen.

Jag hade min första start kl 11.10 och vi rullade in på tävlingsplatsen ca 1,5 timmar innan. Anmälde mig och plockade sedan ut Baltazar för att göra i ordning honom. Solen sken och jag kunde skritta och trava fram utomhus vilket var jätteskönt. Därefter blev lite mer "riktig" framridning i ett pyttelitet ridhus, men det gick bra. Tycker att jag lyckades bättre med framridningen än jag förväntat mig. Baltazar var med på noterna, även om jag inte riktigt fick med honom på yttertygeln som jag önskade.

Det var lite förseningar i starterna, så jag fick skritta runt en god stund utanför tävlingsplatsen (ett lite större ridhus) innan jag fick komma in. Väl inne på banan kändes Bazze riktigt fin. Inte alls så där seg och trött som han gjorde när jag var ute med honom i höstas. Ser det som ett bevis på att jag har blivit duktigare på att aktivera honom... Sussie filmade, men jag har inte riktigt hunnit titta på det ännu... ska bli spännande att se.

Glad över vår första rosett - Bazze fick dock stanna i transporten under prisutdelningen.

När jag ridit klart mitt program (LC:2) hörde jag ett "Hej Jenny!" och det visade sig att sekreteraren var en gammal kollega till mig. Kul att se henne där :) Vi pratade lite mer under dagen och jag fick beröm för att min ritt varit prydlig - så det var ju kul. Jag fick 63,75% och efter en nervös väntan visade det sig räcka till en 10:e plats. Tyvärr var det prisutdelning till fots... men det var kul ändå :)

Baltazar fick gå in i transporten och käka lunch och Sussie och jag gjorde detsamma.... Efter några timmars vila så var det dags för andra klassen. Framridningen gick bra även denna gång och Baltazar kändes mjukare och mer följsam än på förmiddagen. Däremot märktes det att han (och jag) började bli trötta för han blev lite väl låg i huvudet. Dock inte lång och låg  - utan kort och låg... som en liten krok... Gjorde mitt bästa för att aktivera benen och få honom att orka resa huvudet - gick sådär, men jag är nöjd :)

Dagens gladaste ekipage!

Även detta program (LB:1) gick jättefint att rida och jag fick ihop 65,17%. Snacka om att jag är nöjd :) Jag som hade som mål att rida över 60% i båda klasserna och att komma på övre hälften av resultatet. Denna gång slutade jag som 12 av 34 startande och strax utanför placering. Jättekul :)

De kommentarer jag fick i protokollet känner jag ingen och det är skönt att se att domarna håller med mig och Sophie om vad vi behöver träna på. Vi är på rätt väg helt enkelt! Nu har jag helt klart blodad tand för att ge mig ut på fler tävlingar under säsongen :)

Finaste!
Sussie filmade som sagt båda klasserna samt från framridningen. Kanske kommer det lite film framöver... Och så måste jag bara säga att Baltazar är precis hur cool som helst att ha med sig. Bryr sig inget om andra hästar som "hoppar omkring" eller har sig. Kolla bara in bilden nedan där rosetten blåser in i ögat - men han bryr sig "nada" :)


Cool häst!

Tjingeling på er!

4 kommentarer:

  1. Grattis! Vad fina ni är. :)

    SvaraRadera
  2. Ni ser verkligen fina ut! :) Det syns att Bazze trivs.
    :) Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annica :-)
      Ja, han gillade verkligen att vara iväg på tävling :-)

      Radera