28 januari 2013

Besök av Annica

Idag hade jag besök av min kompis Annica i stallet. Vi har pratat om att hon skulle prova Baltazar ända sedan i somras och nu var det äntligen dags :)

När sysslorna var avklarade så var det dags för ridning. Jag började med att värma upp honom en liten stund och försökte berätta hur jag brukar rida (vilket ju är jättesvårt att förklara....). Lorten gjorde oss sällskap i ridhuset till en början. Han longerades med någon slags "hjälplinor" som han inte haft tidigare. Även om han gick ganska stadigt, så var det en del skutt och hopp ibland. Men coola Baltazar brydde sig som vanligt inte ett dugg om det.

Annica och Baltazar

Nåväl, sedan hoppade Annica upp för att rida. Jag tycker att hon fick väldigt bra "grepp" på honom för att vara första gången hon red honom. Jättekul att se både henne och Bazze jobba så fint ihop efter bara en liten stund :) Annica verkade tycka om honom och var positivt överraskad att han gick fram så bra för skänkeln. Man blir ju lätt lite lurad över att han ska vara slö eftersom han är lite robust i kroppen och lugn i sinnet. Men jag upplever ändå att han har en fin framåtbjudning...





Mot slutet var det dags för den berömda "fyrklövern" ;) Annica har skrivit om den på sin blogg tidigare, men jag har aldrig riktigt förstått hur den ska ridas. Men nu så fick jag det visat och provade också att rida den själv. Jag kan dock inte förklara hur den funkar... Alldeles för krånglig för att försöka skriva ner...

Jag red den i trav, men den kan också ridas i galopp när man blir säkrare. Fick också visat en variant som gick att rida i galopp - den gillade jag skarpt :) Kommer absolut att köra båda dessa övningar framöver :)

Tjingeling!


2 kommentarer:

  1. Det var verkligen jättekul att få prova att rida honom. Han var så tålmodig. Men jag blir irriterad på mig själv när jag ser bilderna! Att jag aldrig ska lära mig att hästen finns kvar även om jag inte tittar den i nacken hela tiden.......
    På återsyn! :) Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade det :-) Tycker inte alls att du tittar ner mycket... Vi ses :-)

      Radera